עיצוב מוצר דיגיטלי לסטארטאפים – כל מה שחשוב שתדעו

עיצוב עוזר להבדיל בין חברות ולייצר העדפה. הוא נותן פנים ואופי שעוזרים לגבש דעה, לייצר זכירות והכי חשוב – לפתח אמון במוצר.

אבל מה זה בדיוק עיצוב UX טוב? איך בודקים שהוא מותאם בדיוק לקהל היעד שלכם? איך מוודאים שהוא בולט מעל חברות מתחרות ועונה על הצורך?
איך מתמודדים עם עיצוב בשוק דינמי שמשתנה כל הזמן? ומתי יודעים שהגיע הזמן לעבוד עם מעצב?

בדיוק בגלל זה כתבנו את המאמר הבא.


1. מתי כדאי להתחיל לעבוד עם מעצב?

יש לכם רעיון למוצר או שירות חדש? הבנתם איזו בעיה אתם פותרים ואיך בדיוק אתם פותרים אותה? מעולה! זה הרגע לבדוק האם ההשערות והתחושות שלכם נכונות.

בשלב הזה מעצב UX יכול לעזור לכם לתכנן ולבצע סדרת בדיקות מקדימות שיאששו או יפריכו את התאוריה שלכם וחשוב מזה- יעזרו לזקק ולשפר אותה.

זה הזמן הנכון ביותר להכניס מעצב UX לתמונה. המעצב יוכל לעזור לכם לענות על השאלות הבאות:
איך בודקים את הרעיון בזמן הקצר ביותר?
איך מגיעים לקהל היעד?
איך מייצרים בולטות על פני פתרונות אחרים?
האם יש דרישה לפתרון והאם לקוחות יסכימו לשלם עליו כסף?
האם ניתן ליישם את הפתרון בדרך שונה?
האם ניתן לצמצם ולזקק את הפתרון?

שימו לב- השלב הזה לא חייב לכלול שעות עיצוב מרובות. לפעמים ניתן לבחון רעיון גם בלי עיצוב כלל. היתרון הגדול הוא החשיבה המשותפת והפרספקטיבה העיצובית שמעצב מנוסה שמבין התנהגות של משתמשים יכול להוסיף. אין לכם תקציב? מצאו חבר או חבר של חבר (או חברה) שלמד עיצוב והתנסה בעיצוב מוצר אחד או שניים והתייעצו איתו. בדרך כלל מעצבים יישמחו לעזור ולשתף בתובנות שלהם.


2. למה כדאי להגיע למעצב בשלב מוקדם?

האפשרות לבדוק הרבה רעיונות שונים עוזרת במיוחד לכוון משאבים לרעיונות שאיתם כדאי להתקדם ולחתוך החוצה את הרעיונות הפחות מוצלחים בכמה שפחות זמן וכסף. תארו לכם שפיתחתם והשקתם מוצר ורק אז גיליתם שאין לו באמת דרישה או צורך. לא חבל?

בטח כבר שמעתם שכדאי להתחיל במחקר שוק ומשתמשים מעמיק והכרת המשתמשים לפרטי פרטים. בסטרטאפים זה לא בהכרח נכון. לפעמים עדיף לוודא בצורה מהירה יעילה וזולה עם אילו מהרעיונות כדאי להמשיך להתקדם מבלי לייצר מחקרים ועבודות תזה אינסופיות.

בהרבה מקרים סטרטאפים שנמצאים בשלבים מוקדמים של פיתוח המוצר לא בטוחים במה שהם רוצים ליצור. עיצוב רזה ואג׳ילי עוזר בשלב הזה לייצר פרוטוטייפים מינימליים שמשמשים לבדיקה ממוקדת של הרעיונות שלנו בקווים כללים וללא רעשי רקע.

מעבר לכך, עיצוב מהיר ויעיל יכול להוות בשלב הזה בסיס לדיון חשוב בתוך הצוות. הדברים נראים ונשמעים אחרת כשהם יוצאים מגבולות הרעיון ונמצאים על מסך או על דף.


3. קונספט, פרוטוטייפ ומה שביניהם

חשבנו, ניסינו, גילינו וזיקקנו. השלב הבא בתהליך הוא בניית הקונספט של המוצר שלכם.
בניית הקונספט חשובה כדי להתחיל להפוך את המוצר לויזואלי, לתת לו טון, סטייל ואופי. בשלב הזה עובדים בדרך כלל בשיתוף פעולה עם הצוות, ומקשיבים לתובנות שלו תוך יישום מתמיד של שינויים ברעיון המקורי. התוצר הסופי הוא פרוטוטייפ אחד או סדרה של פרוטוטייפים שמדמים מוצר אמיתי ומאפשרים לנו שוב להבין אם אנחנו בכיוון הנכון.

קונספט טוב ייצור זכירות ובידול. הוא יאפשר למוצר שלכם לבלוט ולהגיע למשתמשים. חוויית משתמש נכונה תגרום לקהל שלהם לחזור ולהשתמש במוצר, להמליץ ולתת ביקורות חיוביות.
איך תדעו שהקונספט שלכם טוב מספיק? קודם כל תסתכלו עליו ליד המתחרים המובילים שלכם. האם הוא מתאים לתעשייה? האם הוא נראה אמין וידידותי? האם הוא מזמין? האם הוא עומד באותה שורה עם השחקנים המובילים? במידה ועניתם כן זאת כבר התחלה טובה.


4. יישום ופיתוח

בשלב הפיתוח מעצב UX יכול לעזור לכם לחסוך שעות פיתוח יקרות. לתעדף פיצ׳רים ולהקל על אנשי הטכנולוגיה שלכם. החל מהתאמה לגריד או מערכת עיצוב (Design system) קיימת, תוך שימוש בספריות רכיבים מוכנים, הדגמת מצבי קצה, תרחישי שימוש ופלואים רחבים ועבודה בכלים יעילים ומהירים, ביניהם כלי Hand-off שמנגישים את העיצוב למפתחים. ברוב המקרים נדרש ליווי שוטף של צוות הפיתוח, בייצוא חומרים, בדיקות איכות ופתרון בעיות שצצות פתאום וצריכות מענה דחוף. בשלב הזה מעצב UX טוב יהיה זמין ויתן לכם בעיקר שקט נפשי (כי למי יש כוח להתמודד בתשע בבוקר עם מפתח פרונט-אנד זועם?).


5. הסקת מסקנות, שיפור, שיווק

בשלב האחרון מעצב UX יעזור לכם לבדוק את המוצר ולתכנן את הפיצ׳רים העתידיים. שיחות עם משתמשים ובעלי עניין הם חלק קריטי שיעזור לבצע אופטימיזציה ושיפור מתמיד וחשוב לערב את צוות העיצוב בשלב הזה.

פיתוח ושיפור של הקונספט הם הדרך להתמודדות עם הדינאמיות והתזוזה הקיצונית של השוק. המעצב שלכם צריך לדעת לזוז מהר ולא להיקשר לקיים. להיות פתוח לנסיונות, לחקר ושאילת שאלות.

זהו גם השלב בו תתחילו עם פעילויות שיווקיות שיביאו את הקהל שלכם לנסות את המוצר. המעצב יעזור לכם להוציא החוצה, בצורה סיפורית וויז׳ואלית, את היתרונות והתועלות של המוצר והטמעתם במגוון חומרים שיווקיים. כשתגדלו אולי תוכלו להחזיק 2 מחלקות עיצוב שונות, אחת למוצר והשניה לשיווק, אבל בשלבים המוקדמים חשוב שהמעצב שתעבדו איתו ידע לעשות את שניהם.